Voor contemporaine kunst naar Indonesië

0 Posted by - 1 maart, 2011 - Moesson, Nieuws
Beeld: Euphoria Globalisasi, I Wayan Upadana (2010) Upadana: “This work attempts to represent the state of Balinese society amid the attack of global culture filled with issues of comfort of which the Balinese, like it or not, will have to enjoy.”
TAMAR STELLING
Moesson | maart 2011 | nummer 9

De contemporaine kunstwereld in Indonesië sloot haar jaar van de tijger goed af. Zo kreeg zij haar eigen instituut ter bevordering van contemporaine kunst: Jakarta Contemporary. De allereerste editie op 26 januari van dit naar verwachting jaarlijks terugkerende evenement droeg de titel 1001 Doors: Reinterpreting Traditions, en vond huisvesting in de schitterende Ciputra Marketing Gallery te Jakarta. Maarliefst 101 Indonesische schilders, visuele- en multimediakunstenaars, architecten, mode-, sieraad-, product- en interieurontwerpers en fotografen leverden werk gebaseerd op het thema ‘deur’. De deur als beweegbare barrière voor een opening, als toegangspoort van de ene wereld tot de andere. De deur als allegorisch symbool voor verleden en toekomst, cultureel erfgoed en innovatie.

Ook zag de eerste prestigieuze prijs voor contemporaine kunst het Indonesisch licht: de BaCAA of Bandung Contemporary Art Awards. Deze award ontsproot aan het brein van Andonowati, oprichtster van ArtSociates (één van de organisaties achter Jakarta Contemporary) en tevens eigenaresse van het werkelijk schitterende Lawangwangi Art & Science Estate in Bandung waar ze deze eerste editie van de BaCAA hield. Lawangwangi – wat zoveel betekent als ‘geurende poort’ – ligt hoog in de bergen, met uitzicht op omringende valleien, en dankt haar fraaie verschijning aan prijswinnend architect Baskoro Tedjo. Volgens senior redactrice Carla Bianpoen van C-Arts Magazine (Asian Contemporary Art and Culture), is Lawangwangi by far de mooiste etalage voor contemporaine kunst in Indonesië. ‘There’s nothing else like it here.’

Naast het opzetten van de BaCAA, koos Andonowati ook BaCAA’s zeven juryleden. Deze kunstliefhebbers (verzamelaars, curators, journalisten) kregen 446 inzendingen te verwerken. Vier kunstenaars vielen vrijdagavond 28 januari in de prijzen. Er was één absolute BaCAA 2011-winnaar – hij ontving een bedrag van zo’n 10.000 euro. Daarmee is de BaCAA meteen de grootste kunstprijs in Indonesië. Drie andere kunstenaars wonnen een volledig vergoede kunstreis naar Europa.

BaCAA is mede gecreëerd om publiciteit te genereren voor 25 van de ingezonden werken, die begin maart in de Ciputra Marketing Gallery geveild zijn door Sotheby’s. De opbrengst (50 procent gaat naar de BaCAA, 50 procent naar de kunstenaars) wil Andonowati investeren in het onderrichten van jong kunsttalent. En zo is zij met al haar kunstprojecten hard op weg om met recht de moeder van de contemporaine kunst in Indonesië genoemd te kunnen worden. Bijzonder opmerkelijk, voor iemand die eigenlijk professor in de wiskunde is.