Stripfiguren uit Azië nemen de kunstwereld over

1 Posted by - 24 december, 2011 - Exposities, NRC Handelsblad
Beeld: Viki Lulu, Yang Na

Volgens curator Victoria Lu van de tentoonstelling Future Pass is er een nieuwe kunststroming geboren: ‘animamix’. In het Wereldmuseum zijn daarvan bonte voorbeelden te zien.

TAMAR STELLING
NRC Weekend | 24 december 2011 | p. 10

Grootogige figuurtjes uit Aziatische tekenfilms en stripverhalen zijn uit op kunstwerelddominantie, aldus Victoria Lu, curator van de tentoonstelling Future Pass in het Rotterdamse Wereldmuseum. De 60-jarige voormalige directeur van het Today Art Museum in Peking spreekt met deze expositie een profetie uit voor de 21ste eeuw: kunstwerken die jeugdige idealen verheerlijken en niet vies zijn van eclecticisme maken een niet te stuiten opmars. Die nieuwe esthetische kunststroming noemt Lu ‘animamix’: een combinatie van ‘animation’ en ‘comics’.

Zelf heeft Lu ook veel weg van een animekarakter, met haar roze haar en poppenkleding. Kunstenares Yang Na schilderde haar in een karikaturaal portret als bleke bosnimf met een lolly, getiteld Viki Lulu.

Op Future Pass is werk te zien van ruim 130 kunstenaars, hoofdzakelijk afkomstig uit China en Japan. Er hangt nieuw werk van coryfeeTakashi Murakami, in zijn kenmerkende ‘superflat stijl’ van grote, egale kleurvlakken vol manga-achtige figuurtjes. Ook Yoshitomo Nara, de zelf uitgeroepen Kurt Cobain van de Japanse pop-artscene, is van de partij.

Schilderkunst overheerst, soms op verrassende wijze. Zo schilderde de Koreaan Son Dong-hyun met traditionele Koreaanse technieken een scène uit de film Independence Day op een origineel kamerscherm. Bijzonder zijn ook de 3D-computeranimaties, zoals Restart van de Chinese Miao Xiaochun. Het werk is een aaneenschakeling van beroemde schilderijen, kathedralen, scènes uit films of juist alledaagse taferelen. Je ziet een roerige zee omgrensd door rotspartijen. Lichtgrijzige mensfiguren klampen zich vast aan Géricaults Vlot van de Medusa. Dan storten ze plots als lemmingen ter aarde tegen een achtergrond van Caspar David Friedrich, sommigen knuffelen nog even met het landschap. Een mens raakt verwrongen als een wokkel, zwevend door een tram – of hij smelt in een pan als een blokje boter.

Future Pass is een bont en pluriform geheel, en één groot visueel feest. Mierzoete glitternagellakkleurtjes voeren de boventoon. Hybride dinosaurusauto’s kruipen uit reusachtige eieren. Robots geven onverwachts een knipoog en ronde, pluizige fantasiebeestjes zijn te vinden op elke hoek. Volgens curator Lu is die vrolijke diversiteit te danken aan het feit dat cultureel Azië nu eenmaal een minder grote eenheidsworst is dan Europa, waar de artistieke diversiteit ten onder ging aan tweeduizend jaar christendom en driehonderd jaar industrialisatie.

De jeugd blijkt een belangrijk thema binnen animamix. Maar die jeugd is niet alleen maar vrolijk. Vol scepsis wordt er gekeken naar de toekomst – jongeren in Azië zijn bang ten onder te gaan aan globalisering, massaconsumptie en opgelegde verplichtingen. De jonge Japanse Ob (1992) schilderde bijvoorbeeld een verveeld meisje ineen badkamer omringd door witte konijntjes. De titel is veelzeggend: I’m not going to think about anything today.

Future Pass. T/m 11 maart. Inl.: wereldmuseum.nl