De kunst van de toekomst

0 Posted by - 1 september, 2012 - Exposities, Uitkrant
Beeld: Gravity Stool Machine, Jólan van der Wiel

Zelfstandig opererende, slimme kunstwerken; dit jaar staat het Transnatural Festival in het teken van The State of Autonomy. Creativiteit en technologische kennis worden gebundeld met de kracht van de natuur: zon, wind, zwaartekracht.

TAMAR STELLING
Uitkrant | september 2012 | nummer 9

Curator Hicham Khalidi geeft tekst en uitleg: ‘Alles wat Transnatural toont, is een interactie tussen kunst, natuur en techniek’. Thermophores van Tim van Cromvoirt bijvoorbeeld, is koraal dat verkleurt in reactie op warme en koude luchtstromen. ‘Dit is al autonoom, maar nog interessanter wordt het als nieuwe, autonome creaties echt iets ondernemen in de wereld.’

De zee schoonmaken

Zo bedacht kunstenaar en wetenschapper Cesar Harada de ‘open source sailing drone’ Protei, in reactie op de BP-olieramp in de Golf van Mexico in 2010. Khalidi: ‘Laat die drones (robots, red.) die Amerika de oorlog instuurt, lekker thuis de zee schoonmaken!’

Wereldwijd werken nu vele kunstenaars en wetenschappers samen aan een zwerm van autonoom bewegende – dus onbemande – zeilbootjes die de oceanen monitoren en, wanneer nodig, samen olie vangen in hun lange katoenen staarten. Er zijn plannen om ook drones voor onder het wateroppervlak te bouwen, voor olie die naar de bodem zakt. ‘Je ziet zo steeds meer kunstenaars die zelf echt hybride zijn’, zegt Khalidi, ‘mensen die kunst maken en maatschappelijke kwesties aankaarten, maar wel met een graad in iets wetenschappelijks.’

Ook wordt er aan een interactieve wereldkaart gesleuteld, de Oil Compass, die olievlekken en Protei drones monitort. Er is een workshop voor kinderen om zelf Proteibootjes te maken.

Inspiratie

‘Transnatural Festival is dus bijzonder groen, maar we komen niet alleen met oplossingen’, zegt Khalidi. Een deel van de 36 aanwezige werken dient ter inspiratie en laat zien hoe je gebruikmakend van wetenschap tot nieuwe soorten vormgeving komt. Neem de Gravity Stool van de Nederlandse ontwerper Jólan van der Wiel. ‘Hij giet een bak vol met een mengsel van ijzer en plastic en hangt daar allemaal grote magneten boven. Het ijzer groeit uit het mengsel naar de magneten toe en door die magneten te bewegen creëert Van Der Wiel allemaal bizarre krukjes en stoelen.’ Het publiek kan hier ook zelf mee experimenteren.

En meer…

Verder ‘autonoom’ werk – als Solar Sinter van Marcus Kayser – wil de woestijnzon inzetten om op locatie glazen objecten te printen, lampen maken van rubber met fotoluminiscerende pigmenten die zichzelf opladen in het licht en daarna urenlang een groenblauwe gloed afgeven, of hangende tuinen doen ontspruiten in biologisch afbreekbare Coca-Cola-flessen. Interessant is ook de tweedaagse conferentie waarin onderzoekers als Henk Jonkers van de TU Delft vertellen over hun werk aan zelfherstellend beton of BioConcrete.

De tijd dat kunst werkloos aan de muur hing, lijkt voorbij.

Nemo 1 sep. t/m 7 okt.